Teoretisk förankring

Den sociokulturella teorin betonar att lärande sker i samspel med andra och genom användning av kulturella redskap, såsom språket.

Den proximala utvecklingszonen är den skillnad som finns mellan vad ett barn kan göra på egen hand och vad det kan göra med stöd av en mer kompetent person, exempelvis en pedagog eller en kompis. Vygotskij menade att lärande sker mest effektivt när barn får stöd precis bortom sin nuvarande förmåga.

Scaffolding innebär att pedagoger och vuxna ger lagom mycket stöd med olika mycket hjälpmedel för att hjälpa barnet att utvecklas, men minskar stödet i takt med att barnet blir mer självständigt. Stöttningen fungerar som exempelvis en byggnadsställning som hjälper barnet att utveckla sina färdigheter och ta sig till nästa nivå.

Appropriering innebär att barn tar till sig och använder kulturella och språkliga redskap i sin vardag. Det handlar om att barn genom interaktion och kommunikation gradvis utvecklar sin förståelse och förmåga att använda språk, begrepp och verktyg som är relevanta för deras omgivning

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång